Tapahtumat 2013

Joulujuhla 16.12.2013

Joulujuhlaa vietettiin isossa seurakuntasalissa Koulukadun varrella. Joulujuhlan juonsi Jussi Elenius. Joulujuhlassa kiitettiin kerhojen vetäjiä ja hallitustyöskentelyn jättäneitä senioreita yhdistyksen hyväksi tehdystä työstä. Torstailaulajat esittivät tuttuja joululauluja. Jäsenemme Heikki Loukola esitti yksinlaulua seurakunnan kanttorin säestyksellä. Eeva Kontiokari lausui kirjoittamansa runon. Paikalla oli lähes 140 senioria.

Seniorijuhla 8.11.2013

Eläkeläisneuvosto järjestää perinteisen seniorijuhlan vuosittain. Seniorijuhlassa palkitaan ansioituneita eläkeläisten parissa työtä tekeviä henkilöitä. Kunniakirjat ja asiaan kuuluvat kukat ojensivat Vaasan eläkeläisneuvoston puheenjohtaja Aino Vainionpää ja varapuheenjohtaja Bernice Tiihonen. Ohjelmassa oli Vaasan eläkeläisjärjestöjen esittämää ohjelmaa.

Senioreiden hyvinvointipäivä 30.9.2013

Vaasan eläkeläisneuvosto, Mustasaaren vanhusneuvosto, Botniahallin kuntayhtymä sekä Vaasan ja Mustasaaren eläkeläisjärjestöt järjestävät yhdessä senioreiden hyvinvointipäivän Botniahallissa.

Tapahtumassa on suuri joukko näytteilleasettajia Pohjanmaan alueelta. Oppilaitokset esittävät toimintaansa ja opiskelijat järjestävät senioreille hierontaa, meikkausta, liikuntaa ja erilaisia kokeita.

Hyvinvointipäiville on saatu myös laadukkaita valtakunnantason luennoitsijoita. Tänä vuonna vetonaulana oli Aira Samulin.

Syysretki Pietarsaareen 26.9.2013

Vierailimme mm. Arktisessa museossa Nanoq´ssa. Museon perustaja Pentti Kronqvist esitteli paikkoja. Lisätietoja Nanoq museosta ja Kronvikistä, Grönlannin ja eskimoiden tuntijasta löytyy netistä osoitteesta: http://www.nanoq.fi/fi/history/penttikronqvist

Risteily: Kreikan saaristo, Istanbul & Mustameri 14.9 - 21.9.2013

Vaasan Kansalliset Seniorit tekivät risteilymatkan 14.9 - 21.9.2013 Kreikan saaristoon, Istanbuliin ja Mustallemerelle. Matka alkoi lennolla Prevezaan. Siellä noustiin laivaan ja seilattiin Kalamataan, Patmokseen, Kusadasiin, Istanbuliin ja lopuksi Varnaan. Varnasta lento koti-Suomeen.

Kuvat: Pirkko Koskiahde

Eläkeläisrieha 3.6.2013

Vaasassa on kiinteä yhteistyö eläkeläisjärjestäjen ja Vaasa eläkeläisneuvoston kanssa. Eläkeläisjärjestöt järjestävät yhdessä kaupungin kanssa joka vuosi eläkeläisriehan.

Eläkeläisriehaa vietettiin Tropiclandian rannassa. Ilma oli helteinen, ohjelman loputtua saimme vettä niskaan. Ohjelman jälkeen oli vapaata seurustelua.

Torstailaulajat esiintyivät. Tilaisuuden juonsi Maija-Liisa Lähteenmäki.

Tove Janssonin jalanjäljille Teuvaan 27.5.2013

Vaasan Kansalliset Seniorit tekivät 27.5.2013 matkan Teuvaan tutustumaan Tove Janssonin maalaamaan alttaritauluun Teuvan kirkossa. Ajoimme Sundomin ja Maalahden kautta Korsnäsin, joka on yksi maailman ruotsinkielisimmistä kunnista. Korsnäsistä ajoimme Närpiöön, jonka asukkaiden omalaatuisesta huumorista kertoi kuljettajamme Boris Haglund. Närpiön asukkaista n. 87 % on äidinkieleltään ruotsinkielisiä. Närpiö on tunnettu laajoista tomaatti- ja kurkkuviljelmistä. Takavuosina Närpiö niitti mainetta, kun se sijoitti kuntaan asumaan vietnamilaisia venepakolaisia. Närpiöstä matka jatkui Teuvaan. Teuvan kirkossa opetusneuvos Kalervo Niemelä tutustutti meidät Teuvan kirkon historiaan ja Tove Janssonin alttaritauluun. Jäsentapaamisessa 25.2. olimme saaneet kuulla seurakuntaneuvos Eeva Niemen esityksen asiasta. Kalervo Niemelä esitteli meille myös taidekeskus Orrelan, joka sijaitsee kirkkoa vastapäätä. Syömässä kävimme liikuntakeskus Parrassa ja kahvilla Mäntylän tilalla Kurikan Jurvassa. Matkan järjestäjänä ja matkajohtajana oli Maija-Liisa Lähteenmäki

Matka Lontooseen keväällä 2013

Vaasan Kansalliset Seniorit teki matkan Lontooseen 6.-11.5.2013. Ensimmäisen päivän aikana tutustuttiin kaupunkiin tekemällä kiertoajelu. Toisena päivänä käytiin merkittävissä turistikohteissa, mm. Towerin linnassa, Lontoon merimieskirkossa ja Madame Tussaudsn vahakapinetissa. Kolmantena päivänä vierailtiin Cambridgessä. Neljäntenä päivänä tutustuttiin Lontooseen omatoimisesti ja viidentenä päivänä vierailtiin Hamton Court  palatsissa.

Yhdistyksen kevätrieha 20.5.2013

Tänä vuonna oli hyvin ohjelmapitoinen kevätrieha. Tilaisuuden juonsi Antti Hiipakka. Samalla hän esitteli erimallisia hattuja. Tuolijumpan johti tottuneesti Ilmari Loppi. Ulkopuolisina esiintyjinä oli pyydetty Runonkulkijat. Heikki Loukola ja Torstailaulajat esittivät laulua. Tilaisuus päättyi yhteislauluihin.

Seniorikävely 3.5.2013

Liitto oli määrännyt valtakunnalliseksi seniorikävelypäiväksi maanantain 6.5. Maanantaina on yhdistyksen kevään ohjelman mukainen jäsentilaisuus. Niinpä hallitus oli päättänyt pitää seniorikävelyn edellisenä perjantaina.

Pitemmän kävelylenkin valinneet lähtivät sisäsatamasta ja lyhyemmän lenkin valinneet Hietalahden pesäpallostadionilta. Molempien ryhmien määränpää oli Bragen ulkoilmamuseo, jossa kuulimme museossa olevien rakennusten tarinaa sekä nautimme kahvista ja vohvelista.

Ilma oli kaunis. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta. Tuuli oli keväisen voimakas ja suorastaan viileä - mereltä tuulee aina.

Muistomaanantai 14.1.2013

Edellisen vuoden aikana poisnukkuneita jäseniä muistamme vuoden ensimmäisessä jäsentapaamisessa. Kullekin sytytämme kynttilän ja yksi kynttilä on varattu muualla kuolleille jäsenille.

Puheen piti tällä kertaa pastori Tuuli Kela ja säestyksestä vastasi kanttori Risto Ylimäki. Sihteeri Aino Perälä-Suominen sytytti kynttilät. Liisa Hietala lauloi säveltämänsä laulun.