Kevät 2022

PE 22.4.2022 klo 19.00 VAASAN KAUPUNGINTALO

joht. James Sherlock
sol. Angelika Kirchschlager, mezzosopraano

Richard Wagner (sov. Iain Farrington): Pitkänperjantain musiikkia oopperasta Parsifal
Richard Strauss: Alkusoitto ja tanssikohtaus oopperasta Ariadne auf Naxos
Richard Wagner (sov. Hans Werner Henze): Wesendonck-laulut
Richard Wagner (sov. Iain Farrington): Preludi ja Lemmenkuolo oopperasta Tristan ja Isolde
Richard Wagner: Siegfried-idylli
Maailman tärkeimmissä oopperataloissa asemansa vakiinnuttanut itävaltalainen mezzosopraano Angelika Kirchschlager on laaja-alainen muusikko, jonka ohjelmistossa Richard Wagnerin Wesendonck-lauluilla on tärkeä sija. Kevään viimeinen sinfoniakonsertti on todellinen orkesterikylpy,
sillä ohjelma on täytetty Wagnerin ja Richard Straussin tunnekylläisellä ja myyteistä inspiroituneella oopperamusiikilla. Orkesteria johtaa Brittein saarilta kotoisin oleva jännittävä nuori lupaus James Sherlock.

- - - - - -

ERIK LINDSTRÖM 100-VUOTTA JUHLAKONSERTTI

PE 29.4.2022 klo 19.00 VAASAN KAUPUNGINTALO

joht. Antti Rissanen
sol. Aili Ikonen, laulu

Orkesterin vappukonsertti pidetään perinteistä poiketen jo vapun aatonaattona ja konsertissa juhlitaan kevään lisäksi sata vuotta sitten syntynyttä Erik Lindströmiä. Hän oli sodanjälkeisen iskelmä- ja jazz-elämän keskeisiä hahmoja, joka tunnetaan lukuisista ikivihreistä sävelmistään kuten Ranskalaiset korot ja Muistatko Monrepos’n.
Suomen Ella Fitzgeraldiksi kutsutun Aili Ikosen tulkinnoissa nostalgia ja nykyaika kohtaavat aina tyylitajuisesti ja konsertin johtaa kotimaamme viihdekapellimestarien ykköskastiin kuuluva Antti Rissanen.

- - - - - - -

ROMANTIIKAN TUNNELMIA

TO 17.3.2022 klo 19.00 VAASAN KAUPUNGINTALO

joht. Tomas Djupsjöbacka
sol. Alasdair Beatson, piano

Clara Schumann: Konzertsatz f-molli

Franz Schubert: Sinfonia nro 7 h-molli, ”Keskeneräinen”

Franz Schubert / Franz Liszt: Wanderer-fantasia pianolle ja orkesterille

- - - - - -

BOTNIA PARADISE- musikaali

Wasa Teater  torstaina 7.4.2022 klo 19.00

Mahdollisuus ladata ennen esityksen alkua teatterilla suomenkielinen käännös älypuhelimeen tai lainata käännöslaite.

Yksi paikka ns. induktiosilmukkapaikka kuulokoneen käyttäjälle. Kerro mahdollisesta tarpeesta ilmoittautuessasi.

Musiikki ja käsikirjoitus Kevin Holmström, Axel Åhman och Jakob Norrgård. Näyttämöllä avustavat Wasa Teaterin näyttelijät Johan Aspelin, Jonas Bergqvist, Markus Lytts, Carola Sarén och Tove Qvickström. Lisäksi vierailijoina Mathilda Kruse Helsingistä ja May Schjörlien Ruotsista.

Ohjaus Ida Kronholm, puvut Linn Wara, lavastus Mia-Irene Sundqvist ja koreografia Ida ”Inxi” Holmlund.

---------------------------

Matkasimme hieman harvemmin kuljetulla kauniilla lounaissuomalaisella kulttuurireitillä! Kolmipäiväisellä matkalla tutustuimme oppaiden johdolla mm. Sastamalan historiallisiin nähtävyyksiin, hämmästyttävään Villa Royaliin, tuhkasta nousseen Tyrvään Pyhän Olavin kirkon uudenlaisiin kirkkomaalauksiin, Sibeliuksen Ainolaan ja Pekka Halosen Halosenniemeen, idylliseen Pokrovan luostariin…

Ruokailimme mielenkiintoisissa paikoissa, kuten Tyrvään Vanhassa Pappilassa, hyvästä kotiruoastaan tunnetussa Tuusulan Lottamuseon Kanttiinissa ja Kirkkonummella vanhan kartanon maille perustetussa Pokrovan luostarissa. Sen perustajamunkki on entinen menestynyt keittiömestari. Tutustumiskierroksemme aikana luostari oli vielä upeassa pääsiäisasussaan ja puutarhan kevätkukat loistossaan.

Yöpymispaikkamme oli perinteikäs hotelli Aulanko Hämeenlinnassa ja hotelli Gustavelund Tuusulassa. Voit tutustua ohjelmaan klikkaamalla tästä

Kuvia kulttuurimatkastamme

Villa Royal

- - - - -

Seniorikävely ja soppatykki ti 3.5., Hietasaari

Seniorikävely lähtee Hietasaaren parkkipaikalta klo 12. Kävelemme noin 4 km reitin, joka on merkitty. Kierrämme ensin Hietasaaren ja suuntaamme sitten Vaskiluotoon. Jos haluat kulkea lyhyemmän matkan, voit tulla paikalle myöhemmin ja tehdä itsellesi sopivan osuuden lenkistä.

Soppatykki sijaitsee parkkipaikan tuntumassa, näkyy parkkipaikalle. Lihakeiton tarjoilu aloitetaan klo 13.

- - - - -

Risteily Uumajaan to 31.3

-  Lähdimme risteilylle Uumajaan torstaina 31.3.2022 uudella Aurora Botnialla! Tapaaminen sataman terminaalissa viimeistään klo 7.30.  Paluu Vaasaan klo 17.00. Hinta 90  €, sisältää lipun, kahvin ja voileivän menomatkalla sekä ruokailun saaristolaispöydässä paluumatkalla.  Emme järjestä yhteiskuljetusta.

Menomatkalle meille on varattu  kokoustila,  jossa tarjotaan kahvia ja voileipä. Jotain pientä ohjelmaa sekä laivan esittelyä on myös suunnitelmissa.  Klo 11.00 ( Ruotsin aikaa) siirrymme nauttimaan  saaristolaispöydästä. Ja Vaasassa olemme klo 17.00.  Meillä on myös yksi hytti käytettävissämme koko matkan ajan.

- - - - - - - - -

Ilmajoen oopperajuhla pe10.6.2022

Oppera Hiljaiset perivät maan. Rakkautta ja kyyneleitä
kyyditysten varjossa kesällä 1930.
Hiljaiset perivät maan on täydellinen ooppera; ravisuttava alku, riipaiseva rakkauskertomus, jännitystä, huumoria, pakahduttavaa musiikkia ja säkenöivät solistit.
Rooleissa: Ville Rusanen, Saara Kiiveri, Taneli Mäkelä, Jenni Lättilä, Jaakko Kortekangas, Essi Luttinen, Nicholas Söderlund, Mari Palo, Ilkka Hämäläinen, Akseli Ferrand ja Minna-Leena Lahti
Ilmajoen musiikkijuhlien oopperakuoro, Ilmajoen musiikkijuhlien oopperan lapsi- ja nuorisokuoro sekä Vaasan kaupunginorkesteri.

Lähtö:  Pe 10.6 klo 16 Vaasan kaupungintalon edestä bussilla.
Ruokailu Ilmajoen Kestikievarissa ja ooppera alkaa klo 19.
Paluu heti oopperan jälkeen, takasin Vaasassa puolen yön maissa.

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠- - - - - - - -