Syksy 2022

Seniorijuhla kaupungintalossa 14.10.2022 FaceBookissa
Raimo Vahtera / Osa2 kohdasta 2:30 alkaa Seniorit

JOULULAULUJEN AIKA!

Vaasan kansallisten seniorien LAULULIISAT-kuoron joulukonsertti sunnuntaina 4.12. 2022 klo 16.

Paikka Vaasan metodistikirkko, Rauhankatu 12.

LauluLiisat esittävät tunnelmallisia joululauluja johtajanaan Noomi Elfving. Solistiosuuksissa esiintyy Maj-Lis Rantala.

Kalervo Kantolan johtama VIPS-orkesteri säestää ja esittää myös omia jouluisia numeroita.

Ke 14.12. 2022 klo 19.00 JOULUORATORIO /Mustasaaren kirkko

joht. Tomas Djupsjöbacka

sol. Helianna Herkkola, sopraano

Ida Wallén, altto

Simo Mäkinen, tenori

Waltteri Torikka, basso

Psallite-kuoro

Johann Sebastian Bach (1685-1750): Jouluoratorio

Jouluoratorio palaa kaupunginorkesterin ohjelmaan monen vuoden tauon jälkeen ja solisteina kuullaan hienoimpia suomalaisia Bach-laulajia. Tunnelmallisesta Mustasaaren kirkosta sukeutuu joulunaluskiireiden keskellä rauhoittumisen keidas kauneimman mahdollisen musiikin parissa.

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Koivu ja tähti

Ti 29.11. klo 13.00 Koivu ja tähti /Vaasan kaupunginteatteri

Rakastetussa tarinassa poika ja tyttö on isonvihan aikaan viety vieraaseen maahan, jossa heistä ovat pitäneet huolta uudet vanhemmat. Rauhan tultua sisarukset päättävät, uusien vanhempien varoituksista huolimatta, lähteä etsimään kotimaataan ja kotipihaansa, jossa iltaisin kirkas tähti tuikkii koivun oksien lävitse.

Topeliuksen kauniissa ja ajankohtaisessa sadussa lasten vahva kaipuu omille juurilleen ja oman kulttuurinsa piiriin on käsin kosketeltavaa.

- - - - - -

TO 27.10.2022 klo 19.00 VAASAN KAUPUNGINTALO

Vaasan kaupunginorkesteri ja Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri

joht. Tomas Djupsjöbacka
sol. Amalie Stalheim, sello

Outi Tarkiainen: The Ring of Fire and Love

Edward Elgar: Sellokonsertto

Robert Schumann: Sinfonia nro 4

Palkittu ruotsalais-norjalainen sellisti Amalie Stalheim esittää Elgarin sellokonserton, joka on yksi myöhäisromanttisen orkesterikirjallisuuden suosituimpia teoksia

SENIOREILLE OPPIA ELVYTYKSESTÄ JA SYDÄNISKURIN KÄYTÖSTÄ

Vaasan kansallisten seniorien ryhmä oli 10. marraskuuta ensiapukoulutuksessa saamassa opetusta elvytyksestä ja sydäniskurin käytöstä. Kolmen tunnin koulutukseen osallistui parikymmentä senioria, mm. hallituksen jäseniä ja kerhojen vetäjiä. Kouluttajana toimivat Maija Haanpää ja Lasse Kinnunen seinäjokelaisesta turvallisuusalan yrityksestä K3-Prevent Oy:stä.

Mitä tehdä, kun osuu paikalle jonkun tutun tai tuntemattoman lyyhistyessä maahan tajuttomana? Äkillisen tajuttomuuden syinä voivat olla esimerkiksi onnettomuudessa päähän osunut isku, sydänperäiset häiriöt, epilepsia, diabetes tai aivoinfarkti. Maija Haanpää neuvoi aluksi toimenpiteet, miten potilasta tulee ensin koettaa herätellä ravistellen ja puhutellen. Soitto 112:een on tehtävä heti. Yhdessä harjoiteltiin potilaan hengityksen varmistamista, hengitystien avaamista ja potilaan kääntämistä kyljelleen kurssilaisten toimiessa vuoroin potilaina ja auttajina.

Loppuiltapäivän ajan perehdyttiin elottoman potilaan elvyttämiseen painallus-puhallusmenetelmällä, apuna harjoitteluun tarkoitetut erityiset Anne-nuket. Kukin sai kokeilla painalluksia ja puhalluksia ja huomata, että toiminta vaati todellista lihasvoimaa. Seuraavassa vaiheessa kouluttajat esittelivät erilaisia defibrillaattoreita, joiden käyttöä saatiin kokeilla nuken elvytykseen: sähköiskun antamista puhallus-painallustekniikan ohella. Harjoittelu antoi tervetullutta tuntumaa uuteen laitteeseen, josta monella ei ollut ennestään kokemusta. Tämä oli tärkeää siksikin, että eläkeläisten toimintakeskuksessa Ajurinkadulla on vastaava sydäniskuri.

Kolmituntinen kului rientäen, ja kurssilaiset olivat tyytyväisiä. Opetus oli selkeää ja havainnollista ja käytännön toimenpiteitä pääsivät kaikki halukkaat kokeilemaan. Sanavalmis Maija Haanpää sai kurssilaiset kuuntelemaan kiinnostuneina ja monesti myös nauramaan hauskoille pohjalaissutkautuksille. Moni asia jäi kuulijoiden mieleen elävästä elämästä poimittuine esimerkkeineen. Kiitokset kouluttajille sekä omalle yhdistykselle koulutuksen järjestämisestä! Kiitokset myös yhdistyksen puolesta LähiTapiola-vakuutusyhtiölle, joka on osallistunut kurssin kuluihin.

Teksti ja kuvat Kirsi Sand

KUVA 1: Sydäniskurin käyttöä opastamassa Maija Haanpää ja Lasse Kinnunen.
KUVA 2 Sydäniskurin ja puhallus-painallustekniikan harjoittelua. Kuvassa ed. Riitta Koski. Takana vas. Meeri Nurminen, Anna-Liisa Siljamäki ja Maija Mäkinen.
Kuva 3. Sydäniskurin käyttöä harjoittelemassa Pekka Innilä, (oik.), Armas Rinne ja Börje Forsberg.

SEINÄJOKI, Seinäjoki-sali pe 9.12.2022 klo 18

Franz Léhar, Iloinen Leski

Yksi kaikkien aikojen suosituimpia operetteja; Iloinen Leski päästetään vauhtiin Juulia Tapolan tekemällä uudistetulla ohjauksella.

Pontevedro II laivan vesillelasku, ja kastamisjuhla ovat alkamassa, mutta todellisuudessa koko laiva avajaiskekkereineen on järjestetty velkarahalla. Laiva on konkurssikypsä jo ennen ensimmäistä matkaansa.

Laivan kapteenilla Paroni Zetalla (Jouni Kokora) on kuitenkin suunnitelma laadittuna; jonkun laivan upseeristosta on naitava kirjansa julkistusjuhliaan risteilyllä pitävä miljonäärileski: Hanna Glawari, ja näin pelastettava Pontevedro II konkurssilta. Tehtävään valikoituu seurustelu-upseeri Danilo, jolla onkin jo yhteistä historiaa Hannan kanssa. Lopputuloksena on klassisen hauskaa operettiromantiikkaa, ja pariutumista.  Hannan roolissa kuullaan sopraano Laura Pyrröä ja huikentelevainen Danilo on tenori Jyrki Anttila.

Lavastuksen on tehnyt Jari Jalonen, ja musiikista esityksessä vastaa salonkiorkesteri: Operetta.

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Subrettiroolissa nähdään loistava paikallinen sopraano Marika Hölttä, ja hänen aisaparinaan laulaa tenori Tuomas Miettola.

- - - - - -

Syksyinen retki Anne Mattilan taidekahvilaan ke 14.9.22

Lähtö Vaasan kaupungintalon edestä klo 10.

Saapuminen Annen taidekahvilaan.

Taidekahvilan esittely ja tutustuminen Annen taiteeseen.

Lounas: lohikeitto, kahvi ja jälkiruoka n. Klo 13.

Paluumatkalla vierailu Alpon savannilla. Tutustumme ITE-taitelija Alpo Koivuniemen veistoksiin.

Paluu Vaasaan n. Klo 17.

- - - - - - - -

- - - -

Kesäteatteri Lappajärvellä la 30.7., päivänäytös

Musiikkikomedia PESÄNJAKO  la 30.7. 2022.

Ilmoittautumiset kirsi.sand@gmail.com tai tekstiviestillä 050 3373352. Muista ilmoittaa allergioista.

Hulvaton tarina ja nimekkäitä näyttelijöitä

Pesänjako on rikollisen hauska musiikkikomedia, jossa juonenkäänteitä riittää. Kun löyhämoraalinen asianajaja Jarmo joutuu taloudellisiin vaikeuksiin, hän yrittää huijata rahaa hoivakoti Tuohilehdon asukkailta. Erityisen kiinnostuksen kohteena on varakas pankkiirin leski Miriam. Siivunsa rahoista haluaa myös Jarmon veli, poliisikomisario Pertti “Spede” Pasala. Tarina kietoutuu hulvattomaksi vyyhdiksi Tuure Kilpeläisen ja Kaihon karavaanin musiikin tahdissa.

Lavalla nähdään huippunäyttelijöitä: Sari Siikander (useat elokuvat ja televisiosarjat mm. Team Ahma), Minna Koskela (monet elokuvat ja tv-sarjat. mm. Kumman Kaa) ja Sami Hintsanen (Tartu Mikkiin juontaja) sekä Mikko Rantaniva, Ville Majamaa,  Pasi Sarikoski, Senni Raappana ja Louie So .

Näytelmän ohjaa monista menestysnäytelmistä tunnettu Marika Vapaavuori. Pesänjaon on kirjoittanut tekijäkolmikko Jani Karvinen, Sami Hintsanen ja Ville Pusa.

Kuvassa Lapua-Uusi-Guinea -yhtye, kuva Petri Kaipiainen

Teimme päivän retken Kaustisen kansanmusiikkifestivaalille to 14.7.  Lähtö kaupungintalon edestä klo 12.00, paluu iltamyöhällä.  Jaoimme  menomatkalla päivän ohjelman, alueen kartan ja ehdotuksen päivän ohjelmaksi. Matkan hinta oli 68 €, sis. matkan, lipun, ruokailun ja kahvin. Lippu oikeutti liikkumiseen koko alueella, ja sillä pääsi kaikkiin sen päivän konsertteihin.

TORSTAIN OHJELMA:

Kaustisen kansanmusiikkifestivaali (Kaustinen Folk Music Festival) on jo yli viiden vuosikymmenen ajan kuulunut Pohjoismaiden ja koko Euroopan keskeisimpiin kansanmusiikkitapahtumiin.

Festivaali on rakentunut vahvan kaustislaisen pelimanniperinteen pohjalta. Neljän vuosisadan pelimannihenki elää yhä voimakkaana ja dynaamisena Kaustisen seudulla. Kaustisen tunnelma on unohtumaton.

Torstain 14.7. ohjelma oli värikäs ja monipuolinen. Keskipohjanmaa-areenalla oli Kaustisen Unesco-juhlan kunniaksi kaustislaisten kylien yhtyeitten esiintyminen vuorotellen.

Porukkamme hajaantui ympäri aluetta kukin valiten mieleistään ohjelmaa.

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Kaikki löysivät ajoissa bussille paluumatkaa varten.

Romanialainen Romansul Folk Ensemble tanssittaa yleisöä Juhlapihalla.